عضو کمیته‌ انتخاب وزیر علوم و رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر گفت: در همین دانشگاه امیرکبیر حدود ده درصد استادان کم شده‌اند، چون بازنشسته‌شده‌اند، اما جایگزینی برایشان نبوده و این لطمه‌ بزرگی‌ است.

برخی استادان سه سال است در صف تبدیل وضعیت‌اند/ استادان بازنشسته می‌شوند اما جایگزین ندارند

سید احمد معتمدی، عضو کمیته انتخاب وزیر علوم و رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر درباره وزیر پیشنهادی علوم گفت: دکتر سیمایی به نظر من گزینه‌ خوبی هستند. مراحل اجرایی را هم به خوبی طی کرده‌اند. اول مدیرکل پارلمانی بودند، بعد معاون حقوقی و پارلمانی وزارت علوم شد و در هیئت دولت هم دبیری هیئت دولت بودند که کار ساده‌ای‌ نیست، به هرحال بررسی وضعیت ایشان نشان می‌دهد که توانایی خوبی در کار اجرایی داشته‌اند که توانسته‌اند در آن پست قرار بگیرند.

وزیر پیشنهادی علوم سوابق درخشانی دارد

این عضو کمیته‌ انتخاب وزیر علوم اضافه کرد: من در تماس‌هایی که با ایشان داشتم، ایشان را فرد قابلی دیدم. وزیر علوم دو بعد کار دارد؛ یک بعد کارش، کار با دانشگاه‌ها و مراکز علمی و دانشگاهی و بحث‌های علمی‌ست، یک بعدش هم این‌ است که بتواند در هیئت دولت و در مجلس، حق و حقوق دانشگاه‌ها را بگیرد و حمایت کند و بودجه‌های لازم را تامین کند. از این جهت هم چون ایشان پیشتر حوزه‌ی کاری‌شان این بوده است خوب می‌توانند موفق باشند و به نظر من انتخاب ایشان به عنوان وزیر، انتخاب خوبی است. حالا یک ویژگی دیگر ایشان هم این است که در عین سوابق علمی درخشانی که دارد، نسبتا جوان هستند و می‌توانند با انرژی به کارشان در این حوزه ادامه دهند.

معتمدی همچنین در پاسخ به این که به نظرتان ایشان می‌تواند چالش‌های موجود نظام آموزش عالی را مدیریت کند و بر آن‌ها فایق بیاید؟ گفت: همانطور که گفتم؛ دو بعد کار پیش‌روی وزیر علوم است؛ یکی همین مباحث بودجه‌ای و تامین امکانات آموزشی و بحث جذب استادان و بقیه مسائلی از این دست که این مسائل در بقیه‌ دنیا محل چالش نیست و در ایران از مهم‌ترین مسئله‌هاست.

استادان بازنشسته می‌شوند و جایگزینی برایشان نیست!

رئیس پیشین دانشگاه صنعتی امیرکبیر ادامه داد: به طور مثال روی مسئله جذب استادان من فکر می‌کنم در همین دانشگاه امیرکبیر حدود ده درصد استادان کم شده‌اند، چون بازنشسته‌شده‌اند ولی جایگزینی برای‌شان نبوده است و این لطمه‌ بزرگی‌ است. یک زمانی، نه زمان خیلی دور همین ۵، ۶ سال پیش که من رئیس دانشگاه بودم را می‌گویم؛ ما در جذب هم از داخل و هم از خارج کشور متقاضیان زیادی داشتیم. الان اصلا من ندیدم که در همین دانشکده‌ خودمان (دانشکده‌ برق) مراجعی از خارج از کشور داشته‌ باشیم، چرا که ضوابط و نحوه جذب سخت شده است. از طرف دیگر دانشگاه‌های قدیمی مثل دانشگاه ما استادانش در دوره سالمندی هستند و نیاز به تزریق نیروی جوان دارند. اگر همین‌طور ادامه پیدا کند به مشکلات جدی می‌خورند. یک کار وزیر علوم حل همین مسائل جاری است.

برخی استادان سه سال است در صف تبدیل وضعیت‌اند

وی گفت: قطعا یکی از مسائل پیش روی وزیر علوم همین مورد جذب است و در کنارش تبدیل وضعیت استادان جوان‌تر. امروز استادانی در دانشگاه‌ها هستند که هنوز تبدیل وضعیت نشده‌اند، بعضی از آن ها سه، چهار سال است که در صف تبدیل وضعیت‌اند.حتما وزیر علوم باید با همکاری رئیس‌جمهور و بقیه‌ اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی این مسائل را حل کنند.

دانشگاه‌ها هنوز در پیچ و خم دانشگاه‌های نسل ۱ و ۲ هستند

استاد تمام دانشکده‌ برق دانشگاه صنعتی امیرکبیر افزود: اگر این چالش‌ها حل نشود، وزیر علوم از رسیدگی به مسائل اساسی‌تر بازمی‌مانند. مسائل اساسی‌تر چیست؟ اینکه دانشگاه‌ها ارتقای علمی داشته باشند، نیروهای کارآمد تربیت کنند، مشکلات کشور را حل کنند، ارتباط با صنعت و ارتباط با جامعه داشته‌ باشند. دانشگاه‌های ما هنوز در پیچ و خم دانشگاه‌های نسل ۱ و ۲ هستند. حالا ما هم یک زمانی سعی کردیم حرکتی را شروع کنیم به سمت دانشگاه‌های نسل ۳، تا به این سبب دانشگاه‌های صنعتی ما نقش مهم‌تری در اقتصاد داشته باشند. خب تا آن چالش‌های ابتدایی حل نشود، دانشگاه نمی‌تواند به این مسائل بپردازد.

رتبه‌ دانشگاه‌ها، در دنیا افت شدیدی داشته است

عضو کابینه‌ دولت اصلاحات ادامه داد: متاسفانه باید بگویم با وجود ارتقای رتبه‌ علمی دانشگاه‌های ما از ابتدای انقلاب تا همین چندسال اخیر،  نمی‌دانم در چند سال اخیر چه اتفاقی افتاده که رتبه‌ دانشگاه‌های ما در دنیا افت شدیدی داشته است، درست برخلاف اهداف نظام و تاکیدات مقام معظم رهبری. آمارها در این زمینه خیلی تاسف بار است. قراردادهای صنعتی هم به همین ترتیب در بعضی از دانشگاه‌ها که من می‌بینم آمارها افت داشته‌ است. به هرحال این‌ها اصل مسئله‌ دانشگاه است که امیدواریم با حل چالش‌های ابتدایی دانشگاه، به این مسائل پرداخته شود.

عضو شورای راهبری وزارت علوم در دولت یازدهم هم‌چنین در پاسخ به این سوال که آیا سیمایی بهترین انتخاب ممکن رئیس‌جمهور بود، گفت: هر گزینه‌ای در قیاس با گزینه‌های دیگر محاسن و معایب خاص خودش را دارد، نمی‌شود ادعا کرد گزینه‌ای داریم که از همه‌ جهات نسبت به دیگران برتری دارد. ایشان هم از انتخاب‌های خوب رئیس‌جمهور هستند، حالا اگر یک‌مقدار امتیاز کمتری در کمیته‌ای که من بودم داشتند، شاید به این خاطر است که خیلی شناخته شده نبودند.

وی افزود: هر فردی را ما انتخاب کنیم یک‌سری محاسن و معایب مشخص دارد. خود من در کمیته‌ای که بودم امتیاز خوبی به ایشان دادم، چون مقداری ایشان را می‌شناختم. بعضی از دوستان امتیاز بالاتری دادند و ایشان را از نزدیک می‌شناختند. در مجموع من فکر می‌کنم ایشان جزو افراد قابل قبول کابینه‌اند. در عین حال باید در عمل هم ببینیم، اما افرادی که از نزدیک ایشان را می‌شناسند، خیلی تاییدشان می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایلنا

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.